Terdapat pelbagai ujian yang boleh dilakukan ahli terapi bahasa dalam menjalankan Kaedah Penilaian Linguistik Klinikal. Salah satunya ialah MDLAK. Kit Perkembangan Bahasa Penilaian untuk Malaysia (Malaysian
Developmental Language Assessment Kit) (MDLAK) direka oleh Faust, Mullis dan
Solomon digunakan sejak 1992 lagi. Ujian ini digunakan ahli terapi bahasa bagi
menilai pre verbal (PVA), reseptif (RLA) dan ekspresif (ELA) kanak-kanak.
Setelah diuji, kanak-kanak tersebut akan ditandai dengan L untuk Lulus, B untuk
Dengan Bantuan atau M untuk Masih Belum (P – Pass, E - Emerging or N – Not
Yet). Jika kanak-kanak itu tidak diuji dengan kemahiran tertentu, kanak-kank
itu akan diberikan markah (--).Item-item yang terlibat dalam ujian MDLAK ini
akan dilakukan pada awal dan akhir ujian untuk mendapatkan perbandingan keputusan.
Terdapat 6 jenis ujian yang dilakukan dalam MDLAK ini
contohnya:
Kategori
|
Bahan
|
Jenis
Ujian
|
(Ujian
Preverbal) Melihat Bersama
|
Bola
dengan loceng, Beg
|
Sembunyikan
permainan kecil di dalam beg. Tarik perhatian kanak-kanak dengan memberitahu
ada sesuatu di dalam beg tersebut. Buka perlahan-lahan. Adakah kanak-kanak
itu melihat beg itu sekurang-kurangnya 5 saat semasa anada membuka beg itu?
|
(Ujian
Preverbal) Mendengar bersama
|
Loceng
|
Alih
perhatian kanak-kanak supaya melihat ke hadapan. bunyikan loceng di sebelah
kiri kanak-kanak itu kemudian bunyikan pula di sebelah kanan. Adakah
kanak-kanak itu dapat mengenalpasti di mana bunyi tersebut?
|
(Ujian
Preverbal) Mendengar bersama
|
|
Panggil
nama kanak-kanak tersebut. Adalah dia memberi respon?
|
(Ujian
Preverbal) Meniru
|
Kain dan
Permainan
|
Sembunyikan
permainan di bawah kain dan tarik kain itu perlahan-lahan supaya nampak
permainan itu. Selepas itu ulangi perbuatan itu untuk melihat sama ada
kanak-kanak tu meniru perbuatan anda.
|
(Ujian
Reseptif Bahasa) Mengenalpasti orang
atau benda
|
Orang yag
dikenali kanak-kanak
|
Tanya “Di
mana_____ (Ibu/Ayah)”
|
Ujian
ekspresif bahasa) Mengajuk bunyi yang bermakna
|
Permainan
|
Ambil
apa-apa permainan seperti kereta atau patung haiwan dan buat bunyi
berdasarkan permainan tersebut. Adakah mereka mengajuk.
|
Ujian ini dibuat kerana di malaysia tiada lagi ujian yang
merangkumi preverbal, reseptif dan ekspresif bahasa untuk kanak-kanak dari
lahir hingga umur 6 tahun. Semua ujian
ini boleh digunakan untuk bahasa Inggeris dan bahasa Melayu. Fungsi ujian-ujian
ini adlah untuk tidak menjadi formal, senag untuk dinilai dan memberi kefahaman
kepada ibu bapa dan guru tentan tahap bahasa kanak-kanak yang bertujuan
untuk mengenalpasti bila untuk campur
tangan jika kanak-kanak tersebut mengalami kecelaruan bahasa. Oleh itu
berdasarkan ujian MDLAK ini, guru dan ibu bapa dapat memilih matlamat mengajar
yang sesuai untuk kanak-kanak tersebut berdasarkan pencapaian ujian MDLAK itu.
Jika boleh, pastikan ujian ini dijalankan dengan kehadiran
ibubapa supaya kanak-kanak itu tidak takut atau gementar dan menyebabkan ujian
menjadi tidak sah. Ini juga membantu jika pencapaian kanak-kanak itu tidak sama
dengan perkara yang diketahui oleh ibu bapa tentang kemampuan kanak-kanak itu.
Ujian preverbal menguji kanak-kanak mengenai melihat dan
mendengar, mengambil giliran, kemahiran meniru dan pemahaman tentang perkara
yang simbolik serta kemahiran memadankan sesuatu.
Ujian reseptif pula menguji kanak-kanak tentang kefahaman
tentang sekeliling, mengenalpasti objek atau tubuh badan, arahan mudah dan
kompleks, konsep, memahami tentang kedudukan, dan kemahiran fungsi dan
penaakulan.
Ujian ekspresif
menguji bunyi-bunyi yang bermakna, menamakan objek menggunakan kata
kerja dan kata sifat kerta kata sendi nama, menggunakan 2 dan tiga patah
perkataan dan kemahiran tahap tinggi yang lain.
Contoh Jadual Permarkahan MDLAK |
Terdapat kebaikan menggunakan kaedah ini. Antaranya ialah ujian MDLAK memberi ruang kepada ahli terapi bahasa untuk menguji
kemahiran praverbal, kemahiran melihat,
kemahiran mendengar dan kemahiran meniru, dalam kalangan kanak-kanak yang
terlibat. Berdasarkan ujian MDLAK ini, ahli terapi bahasa boleh mengetahui sama
ada kanak-kanak ini mempunyai masalah pada bahagian-bahagian tertentu melalui
tahap pencapaian yang diperoleh oleh kanak-kanak selepas ujian dijalankan. Sebagai contoh sekiranya markah pencapaian
kanak-kanak yang diuji adalah rendah pada bahagian pendengaran, maka ahli
terapi bahasa boleh memberi keutamaan kepada sistem auditori atau pendengaran
kanak-kanak tersebut untuk rawatan selanjutnya.
Kekuatan kedua pada ujian MDLAK ini
adalah kerana ujian ini dijalankan secara perseorangan iaitu kanak-kanak akan
diteliti secara individu. Hal ini kerana setiap kanak-kanak tidak sama sama
dari segi daya dan kemahiran mereka. Sekiranya ujian ini dijalankan dalam
kelompok yang besar, maka hasil yang diperolehi mungkin tidak tepat dengan
kemampuan sebenar seseorang kanak-kanak itu. Mungkin berlaku masalah terlepas
pandang atau masalah membuat penilaian yang tepat.
Ujian MDLAK ini juga memberi
ruang kepada ibu-bapa untuk mengetahui kemampuan atau masalah yang dihadapi
oleh anak-anak mereka sejak usia awal lagi. Ibu bapa tidak perlu menunggu
kanak-kanak sehingga usia yang lanjut untuk mengetahui bahawa anak-anak mereka
mengalami kecelaruan bahasa atau tidak.
Kelemahan yang dapat dilihat
dengan menggunakan kaedah ini adalah Ujian MDLAK ini hanya sesuai untuk
kanak-kanak yang berumur 6 tahun ke bawah sahaja. Oleh itu, kanak-kanak yang
berumur 6 tahun ke atas tidak dapat menggunakan kaedah ini untuk menguji tahap
kecelaruan bahasa mereka. Hal ini kerana ujian ini lebih terarah kepada tahap
pengahasilan bahasa pada peringkat awal atau peringkat asas oleh kanak-kanak.
Selain itu, Ujian MDLAK ini juga
kurang standard terutama pada ujian mengajuk bunyi bahasa. Hal ini kerana
kefahaman dan pengalaman kanak-kanak adalah tidak sama antara satu sama lain.
Sebagai contoh kanak-kanak luar bandar akan lebih arif dengan bunyi haiwan
berdasarkan pengalaman mereka berbanding kanak-kanak bandar yang mungkin kurang
ada pengalaman dengan bunyi-bunyi haiwan sekiranya permainan haiwan digunakan
sebagai alat dalam ujian ini. Mungkin mereka tidak dapat mengajuk bunyi haiwan
yang dikehendaki bukan atas dasar mengalami kecelaruan bahasa tetapi disebabkan
kurang pengalaman.
Rujukan:
Faust, T. 2002. Early Detection Of Language: Difficulties In Young Malay Children: Implication for School Preparation. Pulau Pinang. USM
hi .....
ReplyDeletemacam mana nak cari dan beli buku MDLAK ini ?
Hai. Tq sbb sudi baca blog saya. Psal MDLAK tu saya rujuk pakar psikologi dan google. Tq
Delete